Rogier van der Weyden

345px-Rogier_LampZijn geboortedatum is niet bekend, maar valt binnen het jaar 1399 of 1400 en de stad is wel bekend: Doornik. Zijn sterven is exacter aan te geven: 18 juni 1464, in Brussel. Hij heeft dan de faam van een meesterlijk schilder verworven, die we later tot de school van de Vlaamse Primitieven zijn gaan rekenen, in één adem te noemen met Jan van Eyck en Hans Memling. Zijn oorspronkelijke naam is Frans: De la Pasture. Over zijn afkomst en opleiding is nog altijd veel te doen, omdat nog veel onduidelijk is. Een document van 2 mei 1463 vertelt dat hij in Brussel is aangesteld als vast bezoldigd stadsschilder. In een ander document uit het zelfde jaar duikt z’n vernederlandste naam op: Rogier van der Weyden. Vanaf de jaren 1434-44 bewoont hij tot zijn dood een huis nabij het Cantersteen in Brussel. Hij overlijdt als een vermogend man. Geldsommen en schilderijen laat hij na aan het kartuizerklooster van Scheut en het klooster van Herne, waar zijn zoon Cornelis als monnik was ingetreden. Van der Weijden ligt begraven in de Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele onder een grafplaat met een tekst die de schilder roemt als ‘pictor altissimus in universo mundo illustrissimus’.

600px-Rogier_van_der_Weyden_001 Hiernaast Het laatste oordeel, te vinden in Beaune. Tijdens leven en na zijn dood genoot Rogier de roem van een groot schilder door heel Europa. Overal kende hij opdrachtgevers. Talrijke werken  van hem zijn gedocumenteerd en toch bestaat van geen enkel bewaard werk absolute zekerheid dat het van zijn hand is. Hij schilderde vooral altaarstukken en portretten. Het beroemdste werk is een werk dat niet bestaat: De geschiedenis van Herkenbald en Trajanus, dat hij schilderde voor de raadszaal van het stadhuis van Brussel aan de Grote Markt. Het werk ging verloren tijdens een bombardement in 1695 door legers van de Franse koning Lodewijk de Veertiende. Een wandtapijt in Bern verwijst naar het immense werk en het is bekend van bewaard gebleven beschrijvingen van bezoekers aan het stadhuis.400px-El_Descendimiento,_by_Rogier_van_der_Weyden,_from_Prado_in_Google_EarthDe Kruisafneming, te zien in het Prado te Madrid wordt wel gezien als het meest invloedrijke werk van de 15e eeuw. Eeuwenlang was het maatgevend wat betreft uitbeelding van emoties in religieuze kunst. 220px-Isabella_of_portugalIsabella van Portugal220px-Weyden_IvoSint Ivo – Olieverf op eiken paneel- National Gallery Londen.

220px-Weyden_Braque_Family_Triptych_right_wingMaria Magdalena, Hout – Louvre

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>