De dood van Brel en van de Publieke Omroep?

266px-Domino_-_Jacques_Brel_4Op de sterfdag van de man die als geen ander het verval, de zelfkant en de schoonheid er van wist te bezingen- Jacques Brel dus – vindt op het Malieveld een demonstratie plaats van de Publieke Omroep. Is dat tekenend? Is het tekenend dat waarschijnlijk weinig strijders het Waterloo van de protesten de slag met de politiek aan zullen gaan? Is het nog niet tekenender dat dit protest geschiedt, nadat de Tweede Kamer een dag eerder al de bezuinigingsplannen heeft goedgekeurd? Is het daarbij bij voorbaat al niet een Waterloo geworden? Wekenlang worden we dagelijks vele malen gebombardeerd met oproepen , met voor mij als dieptepunt dat verschrikkelijke of verschrikkelijk gefilmde gezicht van Youp van ‘t Hek, van wie me nog meer opvalt dat hij een gruwelijk lelijke stem heeft. Youp kijkt me aan alsof hij een kilo coke gesnuifd heeft plus een fles goedkope gin erbij heeft achterover gegoten. En met de strengheid van een Poetin-achtige potentaat. Tot wie richt hij zich eigenlijk? Het doet me denken aan dominees en pastoors van vroeger die hun kerkvolk bijkans sommeerden op straffe des doods en elk geval ex-communicatie op een door hen goedgekeurde partij te stemmen. Er komt nog iets bij. Er wordt gesuggereerd steeds dat populaire programma’s verdwijnen. Maar dat is niet zo. De Publieke Omroep moet breed blijven programmeren, hoor je steeds. dat is haar taak. De praktijk zal zijn dat ze juist alleen maar breed, voor het volk, programmeert, omdat daarmee de meeste niet-publieke inkomsten te genereren valt. Bezuinigingen zullen vooral die programma’s treffen die nu al naar de randen gedrongen zijn, door de Publieke Omroep zelf! De demonstratie is een machteloos gebaar, tenzij het zal leiden tot een echte discussie over belang en doel van de Publieke Omroep in het huidig tijdsgewricht. Dat laatste dubbel onderstreept. Want het huidig tijdsgewricht wordt hoe langer hoe meer gekenmerkt door extra mogelijkheden van communicatie met digitale middelen. De Publieke Omroep gedraagt zich als een monopolist en lijkt blind voor vele anderen die al een kraam runnen op de mediamarkt. Het zou wel eens de taak van de Publieke Omroep anno nu kunnen zijn om niet breed maar smal te programmeren. Door het ‘doorgeefluik’ te zijn van wat commercieel niet interessant is en van evenementen die echt een algeheel belang dienen, zoals inhuldigingen, Elfstedentocht wellicht. De Publieke Omroep zou naar mijn inzicht moeten durven krimpen tot twee reclame vrije zenders, met juist volop ruimte voor kunst, cultuur, wetenschap , etc.  zeg maar programma’s waar de VPRO, Human, NTR  patent op hadden. Die omroepen leveren de traditie en know how voor die Publieke Omroep, die geen zuilen meer kent . Huidige omroepverenigingen worden productiehuizen die aan die nieuwe Publieke Omroep programma’s leveren. En kunnen zelf vrijuit daarnaast commerciële tv/radio maken via de de huidige moderne mogelijkheden. De EO kan dan met eigen (verworven) geld naar hartelust proberen ons volk te bekeren en hoeven dan ook niet meer zich in hypocriete bochten te wringen om kijkersaandacht te vangen. Zij hebben niet de notoir ongelovige  Maarten van Rossum en Ernst Daniël Smid nodig omwille van de kijkersgunst. Deze zomer mocht ik getuige zijn van het ordinair gescheld van laatst genoemde BN ‘er op alles wat zich christelijk noemt, inclusief of juist met name één van zijn broodheren de EO. Enfin, op het Malieveld is o.a. Freek de Jonge aan het woord. Misschien zingt hij ook wel. Ik laat hier graag Jacques Brel horen. In Brussel geboren op 8 april 1929, in Parijs overleden op 9 oktober 1978.